
Recuperare taxa auto/ restituire taxa poluare
Aspecte prealabile
Desi toate informatiile care vor fi prezentate in cele ce urmeaza pot parea simple la o prima vedere, formand convingerea oricarei persoane ca va putea urma singura calea recuperarii taxei platite, pot aparea dificultati in cazul in care nu se apeleaza la sfaturile unui avocat specializat.
In situatia in care apelati la serviciile puse la dispozitie de Cabinetul nostru, puteti evita atat inconvenientele generate de urmarea procedurilor administrative (indiferenta, lipsa de preocupare, formalismul, birocratia existente in institutiile statului), cat si eventuale probleme de care va puteti lovi in etapa introducerii actiunii in instanta (depunerea actelor necesare, stabilirea cadrului procesual corect, actiune motivata corespunzator, cunoasterea legislatiei interne si comunitare, cunoasterea practicii CEDO, exceptii invocate pe parcursul procesului), probleme care v-ar putea face sa nu aveti castig de cauza. Mai trebuie stiut faptul ca fiecare dosar ajuns in instanta are particularitatile sale, astfel incat rezultatele obtinute pot sa difere, cu atat mai mult cu cat fiecare cauza in parte este pronuntata de catre un magistrat diferit.
Cine poate solicita restituirea taxei
Este bine de stiut faptul ca nu toate persoanele care au platit taxa speciala de prima inmatriculare au dreptul de a solicita restituirea acesteia, ci numai persoanele fizice sau juridice care au achizitionat un autovehicol second-hand dintr-o tara membra a Uniunii Europene si care ulterior l-au inmatriculat in Romania, dupa 1 ianuarie 2007 si pana in prezent.
Vorbim astfel despre doua categorii de persoane:
- cei care au platit taxa speciala de prima inmatriculare intre 1.01.2007- 1.07.2008
- cei care au platit taxa de poluare incepand cu 1.07.2008 pana in prezent.
Desigur, in categoria persoanelor indreptatite la recuperarea taxei, se includ si acelea care si-au vandut autovehicolul, dar pentru care au achitat taxa, in calitate de platitori ai taxei auto.
State membre ale UE:
Statele membre ale UE (anul aderarii)
- Austria (1995)
- Belgia (1952)
- Bulgaria (2007)
- Cipru (2004)
- Danemarca (1973)
- Estonia (2004)
- Finlanda (1995)
- Franţa (1952)
- Germania (1952)
- Grecia (1981)
- Irlanda (1973)
- Italia (1952)
- Letonia (2004)
- Lituania (2004)
- Luxemburg (1952)
- Malta (2004)
- Polonia (2004)
- Portugalia (1986)
- Regatul Unit (1973)
- Republica Ceha (2004)
- Romania (2007)
- Slovacia (2004)
- Slovenia (2004)
- Spania (1986)
- Suedia (1995)
- Tarile de Jos (1952)
- Ungaria (2004)
Pana cand se poate solicita restituirea taxei
Potrivit dispozitiilor legale in vigoare, dreptul contribuabililor de a cere restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.
Legislatia in vigoare
Taxa pe poluare a fost introdusa prin OUG nr. 50/2008, care a suferit modificari prin OUG nr. 108/2008, OUG nr. 208/2008, OUG nr. 117/2009, OUG nr. 118/2010. Ulterior, OUG 50/2008 a fost abrogata prin Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, iar apoi prin Legea 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.
Potrivit art. 4 din acest act normativ:
” (1) Obligatia de plata a taxei intervine:
a) cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania;
b) la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri dintre cele la care se face referire la art. 3 si 8;
c) la reintroducerea in parcul national a unui autoturism, in cazul in care, la momentul scoaterii sale din parcul national, i s-a restituit ultimului proprietar valoarea reziduala a taxei, in conformitate cu prevederile art. 7;
(2) Obligatia de plata a taxei intervine si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule si care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii.”
Alineatul (2) a fost suspendat prin alineatul din Ordonanta de urgenta nr. 1/2012, incepand cu 31.01.2012 pana la 01.01.2013.
Rezulta asadar ca, in prezent ca urmare a suspendarii dispozitiilor alin.2 a art. 4 din lege, taxa este datorata numai pentru autoturismele pentru care se face prima inmatriculare in Romania, nu si pentru cele care au fost deja inmatriculate in Romania si care sunt deja in circulatie.
Problema care se ridica in cauza este aceea de a stabili daca legea nr. 9/2012 este compatibila cu prevederile legislatiei comunitare.
Instantele au retinut ca legea nr. 9/2012 este contrara art. 110 din TFUE, fiind destinata sa diminueze introducerea in tara a unor autoturisme deja inmatriculate intr-un alt stat membru, cum este cazul de fata. Or, dupa aderarea Romaniei la UE, aceasta solutie nu este admisibila, intrucat norma fiscala nationala diminueaza sau este susceptibila sa diminueze consumul produselor importate, influentand astfel decizia consumatorilor.
In consecinta, se apreciaza ca taxa pentru emisiile poluante reprezinta un obstacol in calea liberei circulatii a marfurilor in cadrul Comunitatii, iar reglementarea acesteia nu poate fi justificata prin satisfacerea unor cerinte obligatorii ale interesului public.
In prezent, forma taxei timbrului de mediu prevazuta de Legea 9/2013 a starnit numeroase controverse. Desi se incearca aplicarea principiului poluatorul plateste, forma timbrului de mediu atrage incalcarea dispozitiilor legii privitoare la apararea dreptului de proprietate, aparat de Constitutie si de Conventia Europeana a Drepturilor Omului. De remarcat este faptul ca prin noua formula de calcul al timbrului de mediu, taxa creste foarte mult pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4, si scade pentru cele Non-Euro, Euro 1 si Euro 2. Concluzia este una singura: timbrul de mediu continua sa incalce prevederile legale si determina in continuare actionarea in instanta a statului roman de catre cei care doresc inmatricularea in tara a autoturismului pentru care se percepe aceasta taxa.
Acte necesare
Pentru a putea recupera cu succes taxa auto/de poluare, trebuie sa aveti urmatoarele acte:
- copie dupa chitanta de plata sau ordinul de plata a taxei (taxa de prima inmatriculare);
- copie dupa cartea de identitate a autovehicolului eliberata de catre RAR (sub rezerva prezentarii originalului in instanta);
- copie dupa certificatul de inmatriculare al autovehicolului eliberat de catre Serviciul de inmatriculari;
- contractul de vanzare-cumparare al autovehicolului;
- decizia de impunere a platii taxei auto/de poluare eliberata de catre Administratia Financiara competenta;
- copie dupa BI/CI in cazul persoanelor fizice sau CIF in cazul persoanelor juridice si a persoanelor fizice autorizate.
In situatia in care nu mai detineti o copie a chitantei de plata, va puteti adresa organului fiscal la care s-a platit taxa spre a fi eliberata o copie a documentului de plata.
Procedura recuperarii
Initial, in prima etapa, cererea de restituire a taxei se depunea la sediul Directiei Generale a Finantelor Publice judetene ori la organul fiscal teritorial competent, fiind insotita de actele enumerate mai sus.
Urma o perioada de 45 de zile in care se asteapta raspunsul institutiei.
In situatia in care raspunsul era negativ, persoana care a solicitat restituirea taxei auto/de poluare formula o cerere de chemare in judecata a statului roman spre a fi depusa la Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului in raza caruia isi avea domiciliul sau sediul.
Ulterior, potrivit Deciziei ICCJ nr. 24/14.11.2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 1/03.01.2012, privind recursurile in interesul legii avand ca obiect obligarea institutiei prefectului, prin serviciul de specialitate, la inmatricularea autovehiculelor second-hand achizitionate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, fara plata taxei de poluare prevazuta de OUG nr. 50/2008, modificata si completata, si fara parcurgerea procedurii de contestare a obligatiei fiscale prevazuta de art. 7 din OUG nr. 50/2008, modificata si completata, raportat la art. 205-218 din Codul de procedura fiscala, s-a stabilit ca aceasta procedura nu se aplica in cazul cererilor de restituire a taxei de poluare intemeiate pe dispozitiile art. 117 alin. 1 lit. d) din acelasi cod.
Urma a doua etapa a recuperarii taxei, cea in care dosarul intra pe rolul instantei de judecata.
In prezent, nemaifiind obligatorie procedura prealabila, se trece direct in etapa a doua. Prin actiunea depusa, pe langa cererea de restituire a taxei auto/de poluare, se vor solicita si acordarea de dobanzi fiscale (calculate de la data platii si pana la data restituirii efective), precum si a cheltuielilor de judecata efectuate.
Dupa derularea procesului urmeaza pronuntarea hotararii judecatoresti, care poate sa ramana definitiva sau poate fi atacata cu recurs, de oricare din parti, la instanta imediat urmatoare, respectiv Curtea de Apel. Hotararea pronuntata in aceasta faza procesuala ramane definitiva.
O data cu obtinerea hotararii legalizate, se intra in ultima etapa, cea in care se pot recupera efectiv sumele avansate. Acest lucru se realizeaza prin depunerea unei cereri (formular tip) de restituire a sumelor stabilite de instantele judecatoresti, prin hotarari definitive la organul fiscal, la care se vor anexa o serie de documente dintre cele enumerate mai sus, precum si sentinta Tribunalului ori decizia Curtii de Apel. Taxa se restituie in termenul prevazut de lege, de maximum de 45 de zile. In cazul contribuabililor persoane juridice, restituirea sumelor cuvenite se face prin decontare bancara in contul bancar indicat prin cererea de restituire, iar in cazul contribuabililor persoane fizice, restituirea se efectueaza fie in contul bancar indicat de acestia, fie in numerar, la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului, in baza notei privind restituirea/rambursarea unor sume.
Durata
In medie, durata unui proces pentru recuperarea taxei auto/de poluare dureaza 8 luni, insa aceasta durata se poate prelungi cu pana la 1 an jumatate/2 ani in ipoteza in care se iau in considerare si exercitarea caii de atac, redactarea si legalizarea hotararilor, depunerea documentatiei in vederea recuperarii efective a sumelor avansate.
Insa toata aceasta asteptare merita intrucat se poate recupera integral taxa auto/de poluare achitata initial, suma la care se mai pot adauga si cele incuviintate de instanta (dobanda fiscala, onorariu avocat, taxa de timbru).
Onorariu avocat
Onorariul perceput de Cabinetul nostru este format din:
- onorariu fix 450 lei (depunere documentatie initiala, corespondenta, redactare actiune, constituire dosar, reprezentare in instanta, legalizare, depunere documentatie finala);
- onorariu de succes 10% din sumele recuperate.